Aku menulis bukan kerna nama,, kerna sifat kasih, sayang sesama insan...yang menyatakan..kasih sayangmu...kita sama...semuanya sama...apa yang ada hanyalah kehidupan......

jojak hari-hari

18 October, 2010

Di Sebalik Nama...

BMX Jenama Basikal Terkenal...

BICYCLE Motorcross (BMX) merupakan jenama terkenal dlm sukan lumba basikal lasak. Ia direka dengan bentuk tunggangan tahan lasak.
Sejarah kemunculan BMX bermula sekitar awal 1970-an.Ketika itu golongan remaja di selatan carlifornia, Amerika Syarikat begitu teruja dengan aktiviti lumba basikal di kawasan trek yang kotor dan berlumpur dimana aktiviti lasak tersebut adalahinspirasi daripada aktiviti lumba motor yang dikenali sebagai 'motorcross'.
sehingga sekitar 1979, aktiviti lumba basikal lasak dan aktiviti tunggang basikal bebas merupakan aktiviti paling popular..
Rentetan daripada fenomena itu, sebuah badan pengurusan pertama,American Freestyle Assosiation(AFA) ditubuhkan oleh Bob Morales pada 1982. Organisasi ini ditubuhkan untuk menguruskan semua aktiviti yang dilakukan kumpulan yang diberi nama'Freestyle BMX'..Dari 1981 hingga 1988 , sukan ini berada dikemuncak.


Sukan ini berkembang dengan model basikal yang baru dan dikeluarkan sepanjang masa, serta kompenan baru dan aksesori yang dirancang untuk tunggangan gaya bebas..

No comments: