Aku menulis bukan kerna nama,, kerna sifat kasih, sayang sesama insan...yang menyatakan..kasih sayangmu...kita sama...semuanya sama...apa yang ada hanyalah kehidupan......

jojak hari-hari

09 November, 2010

Persiapan nota sebelum ujian...

haa..mulo lah kalau dah dekat- dekat nak ujian ni,,,
biasanya korang mesti panikkan..hahahahha
sobab eh nota yang ado dlm simpanan korang tidak lengkap kan...
rasa plak nyesal sbb tak salin maso letch bagi nota dalam kelas..
hah!! padan ngan muko den....
mulo lah langkah baru dengan meminjam ngan kengkawan yang lain..
bunyi mmg tak sodap..tapi apo kan daya...tu lah jln terbaik yang ado..
Buleh,,tapi kaedah meminjam tu ado gak syarat- syarat yg perlu di patuhi..
meh kito tgk sesamo....

1. BIJAK MEMILIH
bukan semua yang buleh dan senang nak di fotokopi kan. ado yang bersikap pemurah, dan yg beri seribu satu alasan untuk mengelak nota diorg kena pinjam..korang harus bijak memilih rakan yang bole membantu dalam keadaan yang cukup terdesak ini. cuba ingat kembali, pasti ado antara kengkawan korng yang pernah meminjam nota korang masa dulu. Apa kata korang guna balik"reverse psychology" supaya kengkawan korang sedar ngan pertolongan yang pernah korang beri..
dengan cara ni mungkin lebih mudah untuk buat fotokopi yang korang perlukan.
2. WAKTU YANG SESUAI
waktu meminjam juga perlu diambil kira.  jangan pula dah sampai masa ujian baru nak meminjam, bukan saja kengkawan korang yang tidak sng ngan keadaan ini, mlah korang pun mesti tak selesa kan. hal ni mesti menggangu korang membuat ulang kaji kerana terpaksa menyalin nota.jadi rancang lah jadul korang dengan teratur..
3.JANGAN JADIKAN KEBIASAAN
Haaaa...ni lagi satu..bila korang dah biasa meminjam,, ianya akan berlarutan sampai bila- bila dan ini akan jadikan korang seorang yang pemalas.Apa salahnya korang meluangkan masa menyalin nota ketika dalam kuliah dan lebih fokus semasa pensyarah sedang mengajar di depan.
Untuk pengetahuan korang, pelajar yang memberi tumpuan ketika dalam kelas lebih berjaya dari mereka yang tidak fokus terhadap penerangan yang diberikan.
4. ALASAN
meskipun alasan yang korang berikan untuk meminjam nota tersebut kerana sakit atau tidak sihat, namun alasan itu tak buleh digunakan sampai bila- bila.
elok kemukan alasan yang benar- benar mendesak sehingga korang terpaksa meminjam  nota tersebut. mungkin dengan alasan yang logik dan kukuh, pasti kengkawan korang sudi membantu.Walaupun begitu, hati -hati dengan alasan yang digunakan kerana takut kengkawan korang tau yang korang sebenarnya malas,,,hahahahaha..
5. JAGA & KEMBALIKAN 
Disebabkan nota tu kepunyaan kawan korang, maka kena lah korang pulangkan semula...'pulangkannnnn',,,huhuhu,dalam keadaan yang baik dan kepada tuan yang sebenar.
Selain itu kembalikan dengan secepat yang mungkin kerana kengkawan korang nak juga study...
jangan sebab sehelai nota yang korang pinjam dan tidak pulangkan, hubungan korang dengan kengkawan turut terjejas..

Apek kato:/ ambil jalan terbaik menghadapi ujian