Aku menulis bukan kerna nama,, kerna sifat kasih, sayang sesama insan...yang menyatakan..kasih sayangmu...kita sama...semuanya sama...apa yang ada hanyalah kehidupan......

jojak hari-hari

27 July, 2012

Sikap orang kita yang membuatkan sesuatu menjadi rumit

Assalamualaikum!!!

Wahhhh...menjelma lagi..mcm biskut tak?..hehehehehh
wokey laaa.......
kali ni  cerita pengalaman den poie balik kojo...dari sini byk jugak pengalaman yg den dapat...
tiap hari kuar rumah gelap..sampai rumah pun gelap..huhuhu..tak jumpo siang..konon!!!
dengan berbekal kan motor kapcai...higway plus ke Putrajaya menjadi laluan utama den...
sejuk beku,hujan lebat dah menjadi sebati...walaupun tak tahan ....grrrrrrr
tayar pancit..motor rosak adalah perkara yang  menjadikan den lebih berani..hanya kerana mencari rezeki ...
apa yang den dapat lihat paling ketara adalah sikap manusia/pengguna jalan raya...
ada yang memandu cara sopan..laju.mcm org mabuk(yg ni lori la)..ada yg memandu mcm jalan mak apak eh yang punya..huhuhu
pelbagai sikap yang akan kita nampak dan yang paling ketara ialah apa bila berlaku kemalangan..
kalau nak cerita pasal kemalangan ni semenjak den ikut highway...byk dah.
apa yang den nampak sinilah menunjukkan sikap pengguna jln raya kita yg sgt perihatin dan mengganggu serta menjadikan lebih rumit..
mana tidaknya...biasa yg den jumpa kemalangan yang berlaku di bahagian tepi/lorong kecemasan..
tapi highway yang mempunyai 3 laluan boleh sesak sehingga berpuluh kilometer..
pernah yang terbaru bas terbabas menjunam ke tepi tebing selepas persimpangan bukit mahkota berdekatan kandang lembu...kan ke berlaku jauh pada jalan..huhuhu..tapi kesesakan teruk sehingga persimpangan nilai..
den masih lg mushkil nape boleh berlaku mcm tu..huhuhu
kadang ado jugak pihak yg menafikan hak pengguna motorsikal yg menggunakan lorong kecemasan..
mmg tak di nafikan laluan tu bkn utk motor..tapi takkan nak ikut laluan 1,2,3 kan?huhuhu..
kadang tu kesian..pengguna motor yg ikut laluan ni pun kemalangan di sebabkan lori yg berhenti...
tapi apo kan daya lumrah dan sikap itu dtg dari masnusia itu sendiri...moga dgn niat den pergi kerja mencari rezeki dipermudahkan perjalanan pergi dan ballik...

6 comments:

senyumSOYA said...

naik moto kat highway mmg bahaya~ takot2~ huhuhu~

ikhwaniey said...

biasala, org malaysia ni prihatin tak kena tempat....

stellaizz said...

hati2 dijalan raya.. jln lajuz2 sgt k....sentiasa focus <3

demi mencari rezeki :*

E'in said...

lps tu bile nmpk eksident je die punye insaf kejap je, time tu je insaf.. hehe

tiafazunia said...

ape2 hal pon, always drive safe okay? :)

Ieta Mat Sa'ad said...

kadangkalo, kito berhati2 org plak godobam kek kito... malang memang tak berbau... sobar je la...