Aku menulis bukan kerna nama,, kerna sifat kasih, sayang sesama insan...yang menyatakan..kasih sayangmu...kita sama...semuanya sama...apa yang ada hanyalah kehidupan......

jojak hari-hari

09 February, 2013

Musim berubah-ubah....

Assalamualaikum...

   Terasa mcm baru lepas keluar dr gua pulak..huhuhu....
dah berhabuk baru nak muncul semula...dari musim buah-buahan sampai la dah raya cino..baru la nak muncul semula...sibuk la katakan...
jaga ladang..tgh lautan mano ado line tenetkan..huhuhu...
musim buah dah habih berperingkat...tapi yg bertadah poluh merempuh jem nak blk kampung sempena raya cina ni masih blm sudah..kalau highway LEKAS ni den tgk,,dr pg td sampai skrg masih tak putus lg kesesakannya...soba yo lah..berhati-hati ketika memandu..
   kali ni den nak membebel pasal musim plak...sbb kat m'sia ni byk bona musim yg melanda..kalah luar negara yg kata musim luruh,musim sejuk,musim panas tu..
tapi kat m'sia ni byk sgt musim...dari musim buah,musim raya,musim buang anak,,musim cuti sekolah,,apo lagi?
 Hah !!! skrg ni tgh musim rumpai laut pulak...den dengar dah mcm jual grg pisang pulak...padahal den yang duk kat ladang tanam rumpai ni pun tak tau lg...huhuhuhu...dah tambah musim rupanya...

tapi takpo...dah kuar dari gua ni berkembang sikit minda den.....huhuhuhu...den dengar yang menjualnya pun bole tahan mahalnya...siap kata susah nak oder dah...sbb ramai sgt permintaan...dalam hati bole gelak je la...ikutkan den..korang nak berapa tan pun den buleh hantar...benda ada...oder saja...

tapi tu lah...den pun tak tau pulak rumpai laut ni ada org mengidam sgt...org perempuan lah tu...nak dilihat cantik dan berseri...takut umur muda muka nampak tua..katanya.tambahan yang banyak jerawat tu..huhuhu...

Tapi apo yg den tau memang elok utuk kesihatan, bagi yg dah berumur, sakit sendi cukup baik amalkan..
yang lain tu den tak tau laa...cantik ko...berseri ko..hah!!! lagi satu kalau nak putihkan kulit pun buleh jugak..
den percaya tu sbb apo..kat sabah sana orangnya putih melepak...sbb mkn rumpai laut la tu..hhahahahahaha...betul bhaaaa...kau tak percaya, aku tumbuk muka kau bhaa...hahahaha...
dahhh..melalut dahhh...cukup lah tu....
nanti sambung lagi..huhuhu....

14 comments:

Nana Liena said...

sedap ke rumpai.. huhu..dlu mak masak..sapa pun taka ada yg sentuh.. T___T

apek poyo said...

huhuhu..kalau tak buh gula rasa tawar je lah...

mama said...

assalam apek..ehem rindu nak baca celoteh apek..ehem aritu mama try makan kerbu rumpai laut (dipantai timur) tapi tak berapa nak masuk ketekak..sbb tu kulit mama tak putih melepak..ha2x..

apek poyo said...

hahahaha...lain org lain cara buatnya..mama nye selera pantai timur ko?huhuhu...kalau bukan ,mama kono blk kg sendiri...hehe

Eiqa Almond said...

Yg paling tahuu..
Musim tak sihat, ekekeee >_<

apek poyo said...

yo latu...manjang tak sihat sajo..tiap bulan kan..huhuhu...mkn obat kalau tak sihat

~cik shanashaida~ said...

haaaa...musim rumpai plak..sana sini sebut pasal rumpai ni, majoriti sbb nak cantik..hihihi

apek poyo said...

huhu..tu lah...cik sha taknak ko..?atau dah sememang nya lawa,putih ,gobu..huhuhu

Ieta Mat Sa'ad said...

den nih memang tak putih gobu...tapi rumpai air ni nampak mcm sodap...yo. Terliur plak nak makan...he... ce bagi resepi rumpai air sedap dimakan camane?

apek poyo said...

sodap..kalau tambah perisA...buh gulo batu sikit..
mudah yo masak..mcm buat agar-agar tu..sblm tu cuci bersih n rendam semalaman sampai kembang..baru masak..nak resepi lain kono lah boli baru tau nak masak mcm mano..huhuhu

aku HaniAsyira said...

tak berapa minat rumpai laut.. try dah mkn.. mungkin nanti suker kot.. entah lah

Botak said...

rumpai laut biase² rasanya., takdelah best mane., tapi kalo ade yg nak bagi cuma²., best lah jugak.. :D

hazlina azmi said...

blogwalking...jemput ke blog saya dan kita tukar link ye..
http://superstorevitaminhebat.blogspot.com/

chotz axoera said...

ohoooooyyy!!!!!!!!!!!!!! masih kah kau hengat padakuuuuuuuuu wahai woghihdeeeennnnn :D