Aku menulis bukan kerna nama,, kerna sifat kasih, sayang sesama insan...yang menyatakan..kasih sayangmu...kita sama...semuanya sama...apa yang ada hanyalah kehidupan......

jojak hari-hari

28 October, 2010

Satu kali panggilan ,,hutang berganda..

Kisah petikan akhbar...
Mangsa dikenali  berusia 40-an berkata, pada awalnya dia meminjam RM6,000 daripada along selepas mengalami masalah kewangan pertengahan tahun lalu.

Katanya, along berkenaan menetapkan syarat dia perlu membayar 10 peratus sebagai bunga sekiranya gagal melunaskan bayaran pada masa ditetapkan.
“Disebabkan masalah kewangan, saya lewat membayar pinjaman selama beberapa bulan. Tidak lama selepas itu, saya dihubungi seorang lelaki menawarkan pinjaman mudah.
“Tanpa memikirkan risiko, saya menerima tawaran pinjaman itu dengan niat mahu melangsaikan hutang terdahulu. Sekali lagi saya gagal membayar hutang dan kali ini seorang lagi lelaki menghubungi saya menawarkan pinjaman serupa,” katanya.
Katanya, selepas beberapa bulan, dia membayar RM13,000 menerusi dua transaksi, namun apa yang mengejutkannya, dia dimaklumkan jumlah perlu dibayar kepada along berkenaan mencecah RM85,000.

bayangkan lah jika pinjaman yg dibuat tu terus kepada RM 85k..dah tentu bole buka perniagaan yang lengkap...
tapi sekarang, mangsa mengalami kerugian berlipat kali ganda dengan hanya 1 panggilan dan pinjaman yang kecil..serta menanggung malu..

Haaa...ni baru cerita..
tetiba je ada mana punya amoi masuk opis bg pamplet ni..
ni suma kaki a'long la nih..
ayat tak kesian..manis umpama madu 3..cisssss
siap bole overlap lg..
sapa yang rasa nak kena lap nanti bole la..hahaha


p/s: sesusah mana pun kita..jgn buat pinjaman ngan A'LONG..
pinjam la ngan angah ke..alang ke..hehehe

No comments: