Aku menulis bukan kerna nama,, kerna sifat kasih, sayang sesama insan...yang menyatakan..kasih sayangmu...kita sama...semuanya sama...apa yang ada hanyalah kehidupan......

jojak hari-hari

05 April, 2011

Cinta bertahan lama..

Lumrah pasangan kalau dah bercinta..
Bercinta adalah milik semua, oleh itu kamu juga perlu mamainkan peranan
untuk menjaga hubungan cinta kamu bersama sidia agar terus berkekalan..
Adakalanya kamu perlu ketepikan segala rasa ego kamu ..
pikir blk la...maso mulo mulo nak usya(pikat)..ngalahkan pikat burung plak
mcm² bunyi keluar..
tak kesah tebal muko,,tak kisah org sekeliling..
asalkan dpt memikat pujaan hati dan cantik pandangan mata..
engkaulah permata hati ku...wahhhh!!!segala ayat masih umpama madu
lebah yg di ambil dr sarangnya..
bila dah dpt..diusung kemana sahaja mahu pergi..diberi sahaja apa pun permintaanya..
umpama ayam jalak lenteng bila org lain memandang kekasih mu..
menjeling hingga leher berpusing 180 darjah..
tetapi apa bila tiba-tiba badai melanda dengan hanya kesalahan yg kecil
kamu merajuk,,berperangai pelik..dan mcm² lagi...
mana pergi nilai cinta mu????..hahahha..mana pergi kasih mu??? 
mana per laling muuuu???
ni baru bercintaaaa!!!!  
ok lah...org kata 'kalau dah jodoh takkan kemana'...tapi kena ingat kalau kita tidak menjaga 
apa yg sudah ada ..sampai bila pun ia takkan menjadi...sbb ketentuan di tangan ALLAH
Apo pun meh den bagi sedikit tips supaya yg bencinta ni tahan lamo sikit..
mano tau tips ni bole bertahan sampai ke jinjang pelamin dan berakhir ke hujung hayat..
tu belum masuk bab dah kawin yo...!!!
1. Jangan suka merajuk
Kalau dah bergaduh sikit² tu..jangan la merajuk lamo²..buruk ghoman eh(rupanya)..mcm dak kocik plak..
sudah² la tu..hehehe
2. Jangan menghukum
Pergaduhan,konflik apo semuo tu boleh meninggalkan kesan pada hati dan perasaan kedua-dua pasangan ..jadi masing² cenderung untuk menyalahkan satu sama lain kerana nak memuaskan hati sendiri..
3. Jangan berdusta
Jika salah seorang dari kita menunjukkan sikap mahu berdamai, jangan berdusta ,jangan pura-pura tarik muka atau jual mahal..
4. Jangan mencari salah
Kalau mahu berdamai, hentikan mencari salah org lain. Disini kalau mencari salah termasuklah perbuatan mencari kelemahan sidia.adalah lebih besar risikonya. Paling teruk kamu akan ditinggalkan kerana tidak tahan perangai kamu yg suka menyalahkan si dia...
5. Bahasa kasar
jauhi menggunakan bahasa kasar ketika sedang bergaduh manja..huuhhu
ini mungkin boleh menjadikan pergaduhan bertambah besar dan parah..
6. Mulakan berdamai
Biasanya konflik yg berlaku itu berlarutan beberapa lama kerana masing² tidak mahu memulakan proses berdamai, walaupun masing² mahu berdamai..tetapi masing² mempunyai ego tersendiri..poyo je lebih
konon nak tunggu salah seorang yg mulakan dahulu...
7. Kenal pasti punca masalah
Setelah semuanya reda dan berada dalam keadaan tenang..carilah punca yg menyebabkan berlakunya masalah tersebut agar tidak akan berlaku lagi.


10 comments:

missnanabubu said...

satu budak comel telah komen..hye..nice entry..bleh buat peringatn nie..

sayangsayangibu said...

yg ponting maso bercinto semu eh indah kan? ;p

azie said...

1 lg apek jgn cuba2 nk pasang 2,3 hehe

apek poyo said...

miss: dah ado calon eh...ok la tu..ekekek
sayangibu: sendiri mau tau laa..ekekek
azie: psg takpo...jgn main api dapur..ekekke

ibuintan said...

kau tongah bocinto ko ni?

ikut apo yg kau dah senaraikan tu yo

zazaw said...

apek sedang dilamun cinta ka??

Suhami Ahmad said...

haaa...ni musti tengah frust ni....hihi

Ila said...

alah,merajuk tu tandanya sayang...hehehe

apek poyo said...

takdo makno den plak yg bercinta..
den bagi tips yo..
psl dulu zaman blajar den ni mcm doktor cinta la...
ramai bona yg nak minta tlg psl awek....ekekke
pelik tul
masa belajar buat la btl²..ni sibuk nak bercintaa
hahaha

AiEn said...

apek...tq ur entry...boleh jadikan sebagai peringatan tuk semua...tapi bukan harap2 entry ni untuk selama2nye...bukan tuk time bercinta je...selamat beramal dan renung2kan..