Aku menulis bukan kerna nama,, kerna sifat kasih, sayang sesama insan...yang menyatakan..kasih sayangmu...kita sama...semuanya sama...apa yang ada hanyalah kehidupan......

jojak hari-hari

21 April, 2011

Tragedi masak-masak kenduri..

assalamualaikum...
salam ceria.. memandangkan cuaca pun cerah..
jadi ado semangat sikit lah hr nih..mudahan murah rezeki hari ni..
kalau paneh mcm ni pun org masih tak singgah mnm cendol den tak tau lah..ekekekek
Apo pun den ado cerito sikit psl bab masak memasak nih..
pasal den pun minat masak- masak nih..kalau tgk astro den suko chanell 707..703..terbaik
sambung balik cito td...
baru² ni adik den ado la buat kenduri doa selamat sikit..
sebab dah nak bersalin
di tambah pulak dengan masuk campur abg den buat kekah anak dio...
ko boleh senyum lagi kambing...?? mati dalam iman daaa
maka ado lah semolih kambing seekor..wahh..masak kari la pulak..
memandangkan adik beradik ramai..jadi masak memasak sesama sendiri laa..
jiran- jiran kalau bole dtg memeriahkan je..ekekeke
jadi den diamanahkan menjadi kepalo tukang masak..ekeekekkk..sekali mcm cheff daa
bahan- bahan omak den yg sediokan...
macam² gak lah lauk yg den sekelaurga masak..gulai daging salai,masak asam pedas, grg sayur..
ado lah lagi yg lain...
asam pedas ikan tenggiri je

tiba masak kari kambing..den berempat mengadap..termasuk abah den sekali..
dr hidup api sampai la masuk bahan²..rempah²..pastu tumis..
sorang tolong kacau,,tolong jaga api..tolong rasa..
bilo tibo tang bab rasa ni lah yg golak sikit...hampeh tulll!!!
dah dekat-dekat nak masak lauk tu..kono la raso garam sikit.
tukang raso garam..hahahha!!!
.
abah den suh den raso..mano buleh..den baru lps mkn durian..ekekekk
den suruh adik den raso..dio ni hampeh sikit...
Apek: nip .... tolong raso gram sikit..ok tak!!
dengan muko selamba dio pun lari masuk rumah...
dengan hati paneh..tambah lak duk sebolah api..lagi la paneh..
Apek: oittt...ko nak g mano tu?
Nip :  nak masuk dalam laa..
Apek: ko nak buat apo?
Nip : nak rasa garam laa...
Apek: hadoii..... den suruh raso garam dlm lauk kambing nih...bukan garam dalam rumah..
dengan muka selamba...
Nip: laaa...ye ke?
Boleh pulak dio buat lawak bangang ngan dennn...hadoiii
yang lain tolong gelak je...
dalam tawa riang..hati paneh..maka segalo masakan pun siap..
seronok kalau keluarga bosa niih..bkn selalu dpt buat mcm nih..
.bilo teringat balik bole senyum sendiri..
tu belum layan budak² kecik lagi..lagi sakit otak..ekekkek
Apo pun...jadikan lah kelaurga korang satu memory yang indah..

18 comments:

kak long said...

kehkehkeh..!
osah luruih adk kau tu...!!!

apek poyo said...

dio ni mmg mcm ni...sajo bg org sakit hati..hahah

Wahida Nasution Thakhrim said...

ha3.. lawak betul la si adik pun.. sedapnya gulai daging salai.. terliur dah AcHiKz kat sini..

fyna said...

tibe2 rase lapa lak..
;)

Ila said...

untung sapo jadi bini ko nanti...hehehe

AiEn said...
This comment has been removed by the author.
AiEn said...

salah taip pulak td...

mmg untung sapa dapat apek ni...wah...pasni ade org tu senyum sakan la...

cinta suraya said...

ahahahahah kelakar lah adik u ! hahaha :p

pija said...

aien:sapo lahhh yg tersenyum sakan mcm pic kambing kek atas sanun....

apek poyo said...

wahida:tau takpo...daging salai tu
fyna: g mkn cpt..huhu
ila:untung
cinta: menyakitkan hati yo..ekekek
pija: senyum kambing..

syafiqah khadiron said...

haha. gila kentang, sebaik dia tak sempat masuk, kalau sempat mmg dia la pulak duduk kt dalam periuk tu nnt, hahaha

Bahyah (^_^)" said...

Kambing tu senyum pasrah tu...hahaha

apek poyo said...

syafiqah:..jadi hulk den
bahyah: ibadat..ekekek

zures said...

Datang sambil senyum kambing

Suhami Ahmad said...

ayoyooo...best nya kalau ado majlis adik-beradik berkumpul

AiEn said...

pija : entah erk...sapa yang tersenyum sakan....isteri sapo la tu..hehehe

Rama2Ungu said...

yee.suka kalau ada majlis kenduri ni..masak ramai2..bapak riuh dapur dibuek eh..mcm beratuih org ado lam dapur tu kan,,tp tu yg sonok eh kan..lagi riuh, lagi sodap lauk tu..apo tak eh, banyak air liur terporocik lam tu..hahahahah

s h e e said...

ekeke...adik kamu sengal macam sy...hahahah...