Aku menulis bukan kerna nama,, kerna sifat kasih, sayang sesama insan...yang menyatakan..kasih sayangmu...kita sama...semuanya sama...apa yang ada hanyalah kehidupan......

jojak hari-hari

07 April, 2011

malaikat pencatit amal...

assalamualaikum...
haaaa!!! tgk tajuk mesti semuo gerun kan?
jangan risau..dah mmg lumrah manusia hidup di dunia kena ada buku catita amal..
sama ado baik atau buruknya..yg mano akan di nilai pado hari kiamat nanti..
kok byk lakukan perkara baik..penuh lah buku amal di tangan kanan kito..
kalau sebaliknya..paham² sudah laa
den  bkn nak cerito psl malaikat yg telah di amanah oleh allah tu..
dah namo manusia ni takkan lari dari melakukan kesalahan kan...buat apo kito nak pertikaikan..
yg penting dalam hati kita sendiri...
lumrah kalau  di mana sekali pun kita bekerja mesti ado manusia yg melantik diri sendiri menjadi malaikat pencatit amal org lain..
padahal diri sendiri tidak betul dan sempurna...
Apo ??...dah takdo koj sgt ko?sampai dah ambil tugas malaikat plak..
sampaikan nak pegi membasah tekak di depan pejabat sindiri pun nak kecoh ke?
bkn jauh beribu batu...apo?.dio takdo tekak ko?..takde perut ko?..waima mesin pun perlu di beri minyak..
org yg mcm ni selalu dalam hati ado perasaan 'dongki'..bak kato org n9...
kalau bahaso mat salleh eh..'donkey' itu adalah keldai..
so..samo lah 'bodoh' eh mcm keldai....
hahahha..aku lah keldai itu
buat apo nak jago tepi kain org lain...sedangkan diri sendiri tak btl..
pikir sendiri lah yg nak jadi malaikat tu...org lain tak layan tu semuo ...sebab kalau di layan kito pun sama mcm dia...'dongki'...'donkey'..pilih duo-duo sekali yo..ekekek
yg den polik lg apabila si malaikat ini akan di terima oleh bos² atau tokey² tempat bekerja korang..
raso polik tak???
rupanya sama sepisis 'donkey'juga...sepisis mcm ni lah yg akan membuatkan seluruh tempat korang bekerja akan menjadi porak peranda...
ermmmm..kalau di layan kang ..samo pulak dikategorikan 'donkey'...hahaahhaha
lantak kau lah labu....jangan dah nak mati sok baru nak minta tlg....
mati topi jalan pun org takkan tolong....doakan lah malaikat yg tak berdaftar ni supaya bertaubat...
kalaulah ado org macam ni kat tempat dimana korang semuo berada..

p.s/: nilai lah diri kita sebelum menilai orang lain..

6 comments:

kak long said...

donkey!penyakit yg payah nk diubek!

SyAE SyEa said...

betol..
jge diri sndri dlu br nk cite org len an.. :)

apek poyo said...

kak long: teringat main kad donkey masa kecik²
syae: ingat diri sendiri dah cukup kot...

azie said...

donkey2 ni mmg dah jadi penyakit berjangkit kot hehe.. jgn jaga tepi kain org,kain sendiri pun koyak tu hahaha

Wuucin Kimora said...

hahhahaha ;D

apek poyo said...

azie:kalah virus kencing tikus..ekekekk..kain org koyak awk skodeng..kain sendiri koyak..org lain tak skodeng ke?huhuhu
wuucin: gelak plak dia..