Aku menulis bukan kerna nama,, kerna sifat kasih, sayang sesama insan...yang menyatakan..kasih sayangmu...kita sama...semuanya sama...apa yang ada hanyalah kehidupan......

jojak hari-hari

20 January, 2011

Manfaat kopi untuk kecantikan

salam ceria..wahhh!!
ni mcm dah takdo cerita je..ekekeek..sendiri mau ingat laa
asyik cerita pasal org je...mehh..kali ni den cito sikit psl blog den.."KOPI"

kalau cerito kodai kopi ..sampai bilo pun tak habih..asyik ajak mnm kopi panas je kan..!!!
pastu tanya plak biskut lutut..wahahhahha..apa daaaaa
Tengok tajuk je...wanita mesti suko kan..?sebab cerita  kecantikan..
dah lumrah wanita ni tak bole dipisahkan dari kecantikan..kelembutan dan serba serbi lah..
apo pun kopi ni ado menfaatnyo...
selain menjadi minuman sebagai sumber insopirasi serta menghilangkan ngantuk, KOPI juga memiliki khasiat lain..
Tapi, jika diambil berlebihan ia buleh mendatangkan implikasi kerana KOPI mengandungi kafein tinggi.
disebalik keperluannya untuk menambah tenaga dan memberi kesegaran pada tubuh, kopi juga memiliki kandungan PH yang hampir sama dengan kulit kita sekali gus berfungsi sebagai pengawal ASTRIGENT.
Dek kerana tu lah kopi juga boleh digunakan untuk rawatan kulit.
bahkan beberapa bangsa didunia sejak dahulu lagi telah memanfaat kan kopi dalam ritual perawatan kecantikan mereka.
dengan kata lain , kopi bukan hanya lidah yangketagih kopi, tubuh anda juga begitu ...
rawatan kopi membantu membuat kulit lebih halus dan bercahaya..
Selain dari itu:-
1. Mampu membuang sel² kulit mati sehingga membantu memperbaiki kulit rosak.
2. Meneutralkan kulit yang yang gatal, ekali gus memberi nutrisi pada kulit dan juga membantu menghilangkan bau badan.
3. Menjaga kelembapan kulit terutama kulit yang kering dan berkedut.
4. Menghilangkan bekas jerawat, menghilangkan selulit jika dilakukan secara teratur dan membantu memperbaiki perjalanan darah.
5. Membantu memecahkan lemak di tubuh.

14 comments:

deena said...

klu air kopi den suko.. tapi sejak ngandung takut nak minum huhu... :-)

kak long said...

pekono kopi 'o' kaw...ngn goreng pisang!
mang ai..sodap ea lak..!

amny.. said...

pahit2..
xsuka...
(^_____________^)

misSbLurRy said...

wooo besh2 kopi

Cinta Misteri said...

yeahhhhh....
SAYA SUKA MINUM KOPI!!!

AiEn said...

kalo kena cara buatnye sudah tentu saya minum...

apek poyo said...

ehhh apa daaa..kalau tuk kesihatan kulit..bkn di minum...
serbuknya dibuat scrub..lumur pada kulit
agar dpt melembut dan membersih kulit mati..

tapi kalau nak kopi sodap..cari la kopi luwak..
hehehhe..Rm250 secawan

zazaw said...

HAHA
suka kopi
:)
besttttt

tia said...

oke. start hari ni tia mnom kooopi je! ;)

Farhana Sahri said...

sume nk cntik...Allah pn ske akn kecantikan...*lau slh btlkn..*..=)

farah da butterfly said...

huhuhu.. btol ka nih..
bwu taw sal kopi..

0sh!Nz d' sen0r!ta said...

kopi same tak dengan nescafe?

apek poyo said...

hahah..osh!NZ
kan lain tu kopi ... nescafe

azie said...

apek bila nk belanja kopi luwak ni? hehe