Aku menulis bukan kerna nama,, kerna sifat kasih, sayang sesama insan...yang menyatakan..kasih sayangmu...kita sama...semuanya sama...apa yang ada hanyalah kehidupan......

jojak hari-hari

16 March, 2011

Ingatan Allah terhadap manusia ingkar

Renungan sikit hari nih....
kito semuo pun tau skrg nih banyak berlaku bencana alam..peperangan...pembunuhan..salah laku.
pertelingkahan, maksiat berleluasa
dan macam² lagi lah..
antaranya bencana alam yg berlaku baru ini di JEPUN
bolehkan ia dikatakan AMARAN dari Allah.
apa pengajaran yg bole diambil iktibar?
dalam al-quran surah al-anfal,ayat 25 ada menyebut'dan peliharalah diri kamu daripada berlaku dosa yang membawa bala bencana yang bukan sahaja menimpa org yg zalim dalam kalangan kamu secara khusus,tetapi akan menimpa kamu secara umumketahuilah Allah Maha Berat Azabnya'.
Malah Rasullulah bersabda: "salah satu alamat kiamat banyak berlaku gerak gempa, kemarau panjang, taufan dan sebagainya.
diturunkan azab buka sahaja keatas org yg zalim, tetapi boleh kena sesiapa sahaja.
jika yg ditimpa itu org yg zalim, ia menjadi hukuman keatas perbuatannya selama ini, tetapi jika org lain, ia menjadi pengajaran dan peringatan kepada umat manusia tidak kira bangsa menunjukkan kuasa allah tu mengatasi segalanya.

Jika kita lihat di Malaysia, tiada bencana besar seperti itu berlaku.
Apakah umat islam boleh rasa selesa sedangkan bencana boleh datang dalam pelbagai bentuk..?
Sebenarnya kita di Malaysia tidak terkecuali, namun bencana yang berlaku itu tidak kita sedari.
org islam diMalaysia kini kehilangan kewibawaan akibat perpecahan dan pergeseran sesama mereka disebabkan berbeza fahaman atau ideologi dan parti.
maruah dan kekuatan terjamin di dalam Perlembagaan Persekutuan sudah terhakis dan kita org melayu telah kehilangan hak keistimewaan yg sedia ada.
hari ini sahaja kita lihat kehormatan kita dicabar, yang mana undang² bahawa agama lain tidak boleh menggunakan kalimah Allah, walaupun sesama mereka sendiri, tetapi mereka berjaya memastikan kehendak mereka di benarkan..apo cerito?
kalau kita lihat dalam hidup harian mereka(golongan yang mahu kalimah Allah itu dibenarkan penggunaanya) tidak pernah menghormati bahasa melayu dan kita boleh lihat dalam iklan atau surat rasmi yang mereka tulis.
Mereka menggunakan bahasa ibunda mereka atau bahasa inggeris.
Persoalannya ....kenapa dalam ibadah mereka sibuk menggunakan bahasa melayu? tetapi dalam perkara lain mereka mengabaikannya.
Ini adalah penghinaan kepada org isalam kerana dalam islam, Allah itu bersifat tunggal, tetapi tuhan mereka lebih daripada satu.
Didalam al-quran surah Al-ikhlas sudah jelas menerangkan perkara dan taktik itu sebenarnya dakyah mereka di Malaysia, walaupun kitab Bible dicetak dalam bahasa Melayu itu untuk org kristian, lambat laun pastinya akan menjadi tatapan umat islam negara ini...
nauzubillahhhhhhhhhhh...........!!!

p.s:/ semoga dilindungi umat islam seluruh Malaysia.

10 comments:

Ila said...

beringat-ingatlah selalu kan

Anisa Hang Tuah said...

sentiasa beringat.
dunia makin hujung
:|

hana said...

dunia akhir zaman..
macam2 bende pelik berlaku..

zazaw said...

semoga kita semua dilindungi

bumi dah tua

NaNaSaHiR DaTaNg KoMeN.. said...

sdiakan perahu sebelum banjir...

sediakan payung sebelum hujan..

erk?? betul ke ni??? heheh

dan seangkatan dgnnye...

apek poyo said...

hujan emas d negeri orang..hujan batu d negeri sendiri...
apo kon0 mengena ek?

anamizu said...

mintak dijauhkanlah smua bencana tu..aminnnn

Miz Novexx said...

dunia akhir zaman...

Wuucin Kimora said...

;)
siapakah kita?

apek poyo said...

jgn jadi manusia dan pemimpin yg lupa daratan..:)