Aku menulis bukan kerna nama,, kerna sifat kasih, sayang sesama insan...yang menyatakan..kasih sayangmu...kita sama...semuanya sama...apa yang ada hanyalah kehidupan......

jojak hari-hari

11 May, 2011

barang mkn di kitar semula dr tong sampah..

hakk..hakk..tuiii..tuii..
hampeh punyo kodai..dah habih mnm ado pulak lalat dlm cawan...
cehhh...jago la kebersihan sikit..den bayar laaa
nak sojukkan hati...teringat ...seekor lalat dlm air adalah ubat..
kalau dah langau tu dr longkang singgah dlm air ..takkan ubat jugak..ekekek
eeewww..
takpo lah..ado betul dan ado tidak eh..
tapi kali ni betul betul punyo..kat selangor
jauh ke pendalam membongkar rahsia rumah banglo 2 tinggkat yg mengitar semulo
barangan luput tarikh dari tong- tong sampah dan pusat kitar semula dan dijual pada org ramai dan budak sekolah..
bagi susu segar yg luput tarikh diganti dengan pelekat yg baru..
dan barangan yg tiada bungkusan dijadikan ais krim yg dibungkus dlm plastik dan di jual kepada penjual makanan di depan-depan sekolah...
gambar hiasan dr makcik milo
makin byk harga barang yg naik..makin byk jugolah kerjo yg menguntungkan ini berlaku..
mano lotak eh otak diorg nih..kalau sakit sapo nak dipersalahkan?
dek kerana mengejar keuntungan..org lain yg merano..
kito ni pengguno..apo yg dijual dianggap tidak mendatangkan masalah...
dan kito yakin bahawa mereka yg berniago ini telah melalui proses yg mengikut undang-undang perniagaan..
tapi sapo tau kalau peniago ini menipu..
samo seperti harga gulo skrg yg naik 20 sen sekilogram..tapi apo kono mengono teh tarik naik pulak?
roti canai jadi capati...? benda mcm ni semua kesempatan laa..
yg jadi mangso..den jugak..ngan kengkawan blogger den yg kehausan dan kelaparan tika jerebu melanda akibat kebakaran di negara jiran..
samo seperti di pasar-pasar besar di kota raya..
sekitar jam 4 pg kelihatan kutu kutu pemungut sayur-sayur yg dibuang di dalam tong sampah dikitar dan dijual semula kepada pembeli yg buta dengan harga yg murah..
dek kerana nak murah...kono la tipu...
padan la muko korang yg bajet sgt tu..mkn sampah la jawab eh..
tapi takpo..bkn disini pembalsannya...
apo yg den tau ..yg melakukkan kerja-kerja mcm ni adolah pendatang dan ado yg mendapat taraf penduduk tetap..
mereka ni bukan kira pun..asalkan ado hasil...
itu lah silap org kito...memilih kojo sampai kojo mcm ni pun diorg yg memanapoli..
hahahaha..rasolah barangan kitar semulo tu..
sodap selagi tak sakit...mengidap kalau dah kono..
kalau sesapo yg mengidam bona nak mkn aiskrim btg dlm plastik tu..buek la sendiri..
huhuhu...mano la tau kan..dah diludah eh dlm tu..ekekekek....
eeeeeeee...kombang tokak den...

13 comments:

kak long said...

kaklong dah baco kek sini http://ondscene.my/pengguna/perniagaan-makanan-luput-tarikh-mampu-menjadikan-anda-jutawan
memang ciloko tul org cam gini!

Anisa Hang Tuah said...

nis pernah beli coklat cadbury
tapi dalamnye ade ulat
kuang ajoo

cunndaa said...

eiiiiiii...tgk berita td, loya tekak ni eh...
milo dibuat eskrim....eiiii

apek poyo said...

kak long: tu la psl kak long...asalkan kayo jo..kualiti di ketopikan.
anisa: lagi kacau ...eeee
cunnda: hahahha..sodap laa

RerameUngu said...

eeewww....kt sbagai pengguna ni la yg perlu bijak memilih...pado den, bia la mahal sket, janji kto tau kualiti eh tu...n jgn la maen boli yo brg2 tu kan..tengok2 belek2 la dulu...ni men tibai yo memboli mmg la...

apek poyo said...

rerame: eko no money..hahaahaha

CutieIntan said...

tak dinafikan orang kiter memang suka memilih kerja

Ain Zulaikha said...

kitar semula? teruknya sekarang ni.. eeee geram lah

zaffira said...

golii tokak den~yuckk!

Miss Shikio said...

apabila duit telah membutakan semua pihak, beginilah jadinya

Liyana Zahim said...

Apo nok jd org skang ni haa.. Eh pnh dgr x cite sardin markerel ngan milo tu? Tatau tol tak tp tbce kt fb ritu.. Milo tu ada ramuan tmbhn iaitu cacing.. N kuah sardin tu jugk ada rmuan tmbhn yaitu katak.. Yekk.. Den tak tkut nk mnum milo skrg.. Hiihihih..

apek poyo said...

cuteintan: nak kojo sonang..gaji bosa...
ain: den raso bkn org melyu kito tu..
zaffira: bukan takat goli..kombang dah tokak ni
miss: bukan buta..sesaja tak nampak..ekekekek
liyana: ekau ni lagi mengombang an tokak den..dah la pepagi den mnm milo..adeihh

apek poyo said...

kak long: bkn cilako dah kak long...hukum bunuh yo.
anisa: lagi hampeh...
cunndaa: hahahaha...kan sodap aiskrim tu