Aku menulis bukan kerna nama,, kerna sifat kasih, sayang sesama insan...yang menyatakan..kasih sayangmu...kita sama...semuanya sama...apa yang ada hanyalah kehidupan......

jojak hari-hari

10 May, 2011

Sekolah harapan remaja hamil..

assalamualaikum..
nyeett..nyett...sambil gosok mato yg gatal..
dah merah mato den ni...masuk habuk agak eh..
takpun byk bona pandangan anugerah tuhan yg den lihat nih..eekekekek
takpo..meh kita baco pulak anugerah yg diberikan oleh org yg perihatin  kepado remaja bermasalah..
cerito ni mungkin dah lamo..
iaitu sekolah harapan remaja hamil di jasin MELAKA..
pada asal penubuhan hanya 5 pelajar sahaja..tapi sekarang..???.mau tgk nih..
Inisiatif kerajaan negeri Melaka bagi menubuhkan sebuah sekolah khas yang dinamakan Sekolah Harapan kepada remaja perempuan yang hamil luar nikah. Hal ini bagus bagi melindungi si ibu dan si anak bagi mengelakkan berlakunya gejala pembuangan bayi yang berterusan dan tidak berperikemanusiaan. menyokong penuh dan berharap program pemulihan ini boleh menyedarkan mereka yang terlanjur ini kembali ke pangkal jalan.
Sejak dibuka pada September lalu, Sekolah Harapan sudah memberi penempatan kepada 49 remaja hamil,
buat masa ini terdapat 35 remaja di rumah terbabit dengan sebahagiannya sudah melahirkan anak, sementara yang lain sedang menunggu masa untuk bersalin.
Sejak sekolah ini dibuka, seramai 28 bayi dilahirkan dan kesemua bayi tersebut diambil oleh keluarga kepada ibu bayi berkenaan,
remaja terbabit yang berusia antara 14 dan 18 tahun, datang dari Johor (14 orang), Melaka (8), Pahang (8), Negeri Sembilan (5), Kelantan (5), Terengganu (3), Kuala Lumpur (2), dan masing-masing seorang dari Selangor, Perak, Sabah dan Sarawak.
remaja terbabit ditempatkan di sekolah itu sehingga habis tempoh berpantang sebelum kembali kepada keluarga masing-masing.
pihak sekolah  juga berusaha dengan kerjasama keluarga masing-masing untuk menikahkan remaja terbabit dengan pasangan masing-masing dan setakat ini dua daripada 49 remaja itu sudah berkahwin.
sekalipun kapasiti 35 orang sudah dicapai, pihaknya menimbang kemungkinan meningkatkannya kepada 50 orang memandangkan terdapat 15 lagi remaja hamil memohon untuk masuk ke sekolah itu.
bertuah kepado pelajar-pelajar ini..kerana masih ado yg perihatin pado diri mereka..
tapi  adakah selepas keluar dari sekolah harapan ini setelah bersalin mereka akan perihatin terhadap diri meraka sendiri?
fikirkanlah....

14 comments:

kak long said...

memang elok diada kan sekolah begini..tapi terpikir kah kita...ada keburukan nya...


lagi mengalakan byk nya berlaku maksiat..lebih2 lagi dikalangan remaja melayu...
sebab bila dio orgt buat,dia dah tentu tau ada rumah yg boleh melindungi...!

apek poyo said...

kak long: tu yg den nak ckp an tu kak long...kalau masuk dlm n3 ni kang ..kok kono buang dr melako den kang..ekekek

Piasara said...

"at least ada juga pihak yg prihatin dgn masalah diorang...tp yg tk best nya kalau ada lak yg tk fikir panjang nnti sbb kan ada tmpat diorng nk pegi kalau hamil luar nikah.."

Wahida Nasution Thakhrim said...

masa mula menteri besar melaka cadang sekolah ni, AcHiKz memang setuju dan menyokong.. bukan la nak galakkan anak2 melayu buat dosa lagi tapi sekurang-kurangnya kurang bayi tak berdosa mati dibuang kat tepi2 jalan..

fyna said...

mmmm...ade baek dan buruknye skola nih...

apek poyo said...

piasara:tu la..ado yg perihatin kat diorg ni..takut diorg yg tak perihatin pd diri sendiri pulak.
wahida: tu lah..kita taknak yg tak berdosa tu yg jadi mangso..
fyna: pokok pangkal hati diorg la kan..kalau tempat tu bole menyedarkan diri mereka..bgs la tmpt tu...huhu

:: Nonoy :: said...

huhu~ baru tahu la.. ok gak aa, tp.. kalau da pro, msti ade kontranya. harap2 tak d salah ertikan kehadiran sklah nie. huu~ :)

apek poyo said...

nony: sekolah wujud takdo masaalah..takut pelajar tu yg bawa masaalah

RerameUngu said...

hmm.bnyk pro n kontra nya ada rumah ni...bgusnya melindungi, tapi tak brapa bgusnya menggalakkan lagi kes2 mcm ni..kalau dlm diri sndri takda kesedaran tak guna jugak...

apek poyo said...

rerama: tu la psl..jiwo mudo..mano pikir panjang

Iracy Cinte said...

nk kawen awl byk sgt alasannya~
why don parent bg dorg kawen, if nk blja, fmly tgung la dlu, at least smpai grad, ltak syarat tangguh cahaya mata, bla2.. dr buat mksiat.. dah hamil snew sni..

N i n i e said...

alaaa lambat baca entry ni :(
baru je siang tadi buat presentation pasal pengguguran bayi...
ruginye :(

apek poyo said...

iracy: kalau islam melarang pun dio buleh buat anak..inikan mak bapak..huhuhu
ninie: tu la ninie..rajin la singgah sini..ajak aten sekali

N i n i e said...

singgah mane?????