Aku menulis bukan kerna nama,, kerna sifat kasih, sayang sesama insan...yang menyatakan..kasih sayangmu...kita sama...semuanya sama...apa yang ada hanyalah kehidupan......

jojak hari-hari

23 May, 2011

lambat kahwin serius....

Assalamualaikum : )
perghhh....pagi lagi dah hujan lebat...sejuk tulang temulang den..
dah tu belum sempat bersarapan lg..
kalau hari cuti mcm ni dah kompom tarik selimut sampai tgh hr...
tapi takpo..jap lagi berhenti la  kot..

pg ni sblm mulo kerja den mesti semak surat khabar dulu..tgk info terkini..
mano tau mlm td terlepas brita menarik plak...
mcm biaso lah,,selaras gaji minimum..JPA beku pengambilan hingga ogos,,
kemalangan,,,tanah runtuh,,,macam² lagi ado..
tapi den tertarik dengan tajuk kat atas ni je.."LAMBAT KAHWIN SERIUS"
den tak tahu lah apo sobab eh..
tak jumpo jodoh ko..tak cukup duit ko..mmg takut nak kahwin ko..
takut bebanan ko..
terutama di kalangan wanita berpendidikan tinggi.
tetapi  LPPKN memandang serius isu atau tred ini kerana boleh mendatangkan implikasi kepada institusi kekeluargaan.
data terkini menunjukkan 30% wanita berumur antara 25 hingga 29 belum berkahwin berbanding 25% lelaki berumur antara 30 hingga 34 tahun masih bujang.
 bagi lelaki den tak heran sgt la kalau lambat kahwin pun..
dah bongkok nak sujud bumi pun masih ado yg kata hidung mancong lagi..ekekeke
kita tgk jo slebriti kita..ketua menteri sarawak,,penghibur kita..pengeluar produk kesihatan..
dan ramai lagi..tak heran lelaki dah berumur masih tak kahwin..misai tetap tebal dan hitam..heheh
Tetapi kalau wanita..den raso rugi bilo mereka tidak kahwin
sebab tidak menyambung keturunan,,tidak merasa nikmat kekeluargaan..
tak merasa nikmat menjadi ibu..hidup dlm tekanan ...
walaupun statistik menunjukkan lebih ramai wanita dari lelaki..
tidak bermakno tiado calon..lihat saja brp ramai lelaki yg nak cukupkan kouta..heheheh
itu terpulang laa..poket masing-masing..
bg den..mano-mano pasangan yg dah cukup syarat tu copek-copek la kahwin..
kalau tak cayo tanyo la mereka yg dah kawin..
mesti jawab" rugi o den kawin lambat" hehehehe.."kalau tau den kawin awal lagi"
tapi dengan cara yg di halalkan oleh islam..
perkara begini mmg serius..fikirlah..byk sgt implikasinya...

11 comments:

cik panadol said...

kalo tak silap, statistik terbaru koba lelako lagi ramai dr pompuan kek M'sia ni...

tp cmno la pompuan2 cm den ni tak kawen2 kalo yg lelaki ramai2 tu diam eh kek dalam penjaro nun...kok kawen tu golap maso depan pompuan tu...hehe

rara pinkmafia said...

ye bro.betul.tapi benda ni terpulang knp jodoh.kalo jodoh tak smpai lagik cane.kena pk gak sume tu.yg dorg sebuk2 nk pk pasal tu knp.tak paham lah rara.

al-suria said...

perempuan skang berpandangan jauh..
pikir yg lg depan, kukuhkan finance sndri dlu,
kita xmntk apa² terjadi tp andai terjadi,
at least perempuan ada peruntukan sndri & anak²..
xdo kang ado cito laki xmampu bg nafkah, langsung payah cito eh..hikhik

ni pndgan den yo.. ;)

zazaw said...

apek bila nak kahwen??

apek poyo said...

cik panadol: masih pompuan lagi..hahahaha..sah la cr yg masuk penjaro punyo..cr la yg beriman..ado tu..

rara: btl semuo takdir tuhan..mcm dio koba byk impilkasi eh...bangsa kita jugak..huhu

al- suria: betul tu..tapi sampai mati pun kito masih takkan cukup harta nak dicari..kahwin lanjut usia ni akan dtg msalah pada wanita..risiko mendapat bayi pramatang tinggi..dan risiko hamil byk..

zazaw: bilo- bilo yo

Aida Omar said...

takut nak kawen :P hehe

adwafarahin said...

haihh lmbt kot kawin cmnie :P

J.M.R said...

ko bila nak kawen???:-p

apek poyo said...

Aida: Sok kok menyosal..ekekek

adwa: huhhuhu,,fikir- fikirkan

JMR : bilo-bilo yo..

perondajaketbiru74 said...

hmmmm ramai lelaki takut nak kahwin sebab duit tkde dan pompuan pulak nak yang kayo ajo....

mizzapple said...

nak kawen tapi belum ada jodoh.
cmno tuh!
huhu