Aku menulis bukan kerna nama,, kerna sifat kasih, sayang sesama insan...yang menyatakan..kasih sayangmu...kita sama...semuanya sama...apa yang ada hanyalah kehidupan......

jojak hari-hari

15 May, 2011

DNA BABI dalam ramuan..

Assalamualaikum...
kembali ke penghulu segalo hari..
tapi raso rugi plak kojo hr ni...sebab esok da cuti lagi..
bertuah rakyat m'sia nih..cuti memanjang..
esok Wesak day..pandai- pandai la korang semuo mempergunakan cuti..
Alahai..ni apo cito lagi nih?
tak habis- habis pasal makan tercemar..baru yo entry lopeh cito psl sumber makanan recycle..
kali ni  cito lagi psl ramuan makanan pulak ado DNA BABI...hadoi..makin rosak anak islam akan dtg..
sobab sumber mkanan yg tak halal..
Sebuah syarikat pembekal bahan membuat kek, roti dan pastri gagal mendapatkan sijil halal daripada Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) berikutan penemuan Deoxyribonucleic Acid (DNA) babi dalam bahan ramuan yang digunakan syarikat berkenaan.
saya tak tahu...

Menurut Portal Rasmi Halal Malaysia, DNA babi itu ditemui di dalam dua bahan ramuan iaitu Whole Egg Powder dan Whole Milk Powder.
macamana syarikat Antarabangsa yg beribu pejabat di Kuala Lumpur ini boleh terlepas pandang oleh JAKIM dari membekal barangan yg digunakan oleh orang kita..?
Seperti yg kita sedia maklum..dalam islam...perlakuan anak² kecil yg sedang membesar adalah dari sumber makanan dan tunjuk ajar dari ibu bapa.. 
jadi kito buleh lihat statistik kecelaruan tingkah laku anak² mudo sekarang..
anak² melayu mengungguli carta teratas... 
Tambahan satu lagi kes yg membabitkan penggunaan protein rambut dalam pembuatan roti dan pau..
bahan terlarang tersebut hanya diperolehi dari negara cina dan di pasarkan di m'sia..
 kita ni kalah apabila segala bahan keperluan dan penggunaan harian dimanapoli oleh bangsa lain..
jadi...nak taknak terpaksa kita beli..
kono la pandai memilih..
langkah kerajaan sedikit demi sedikit memperkenalkan barangan buatan malaysia dimata dunia skrg
 juga adalah langkah terbaik untuk membentuk semula bangsa kita..
Kadang- kadang ado jugo org melayu kito ni terlobih pandai..
konon nak menjadikan produk mereka lobih sodap..konon buatan malaysia ..tetapi tanpa sedar ia bole mendatangkan bahaya kepada diri dalam jangka masa panjang.
Hasil daripada maklumat, terdapat segelintir penjual grg pisang memasukkan pelastik dalam minyak panas untuk menambah kerangupan goreng pisang..
kepada org melayu kito..bijaklah memilih agar anak² kita tidak menjadi mangsa kecelaruan 
dan kejatuhan dalam pemikiran..
Jangan Biarkan Anak Anda Suka Menyondol...heheheh

9 comments:

hana said...

erm..
betol3..cara pemakanan tu penting...
sebab akan jadi darah...

a n a s t a s y e a said...

Thanks For the info..

apek poyo said...

hana: tu la pasal..agak eh den ni pun termakan jugak kot..terkejal je..wakakak
anastasyea : terimo kasih jugak sobab singgah..susah nak tunggu ana singgah sini..hahahaha

kak long said...

ooo...
baru tau..!

apek poyo said...

kak long: apo yg baru tau

sayangsayangibu said...

dik, apa jenis barangan dia,nak kono korek di JAKIM ni,tqvm yo...

apek poyo said...

sayangibu: tu ado sobut atas tu...

Mustaffa Khairul Azzam said...

2 la..tadi ade terbace kat paper...terkejut pulak..cam ner bley terlepas masuk m'sia nie..aishhh...

apek poyo said...

mustafa: perkara ni dah mcm biasa..tinggal lg org mcm kito ni tak dpt maklumat..huhuhuh