Aku menulis bukan kerna nama,, kerna sifat kasih, sayang sesama insan...yang menyatakan..kasih sayangmu...kita sama...semuanya sama...apa yang ada hanyalah kehidupan......

jojak hari-hari

21 July, 2011

Apo pasal org putih tak suko kuih kito?

Assalamualaikum: o)
Dah sarapan?..sarapan apo?..hah..McD breakfast..KFC..
sodap ko?..huhuhu
ni la kojo org pejabat yg tak cukup masa nak pikir mkn minum kat mano?oder ajo..
bangga org putih..sebab semua jenis makanan diorg masuk negara kita..
yg kito pulak siap bergaduh bertumbuk nak mkn hasil tangan diaorg..
Padahal ayam goreng je..KFC dari Kentucy dah bertapak sejak lamo dulu..
tapi skrg ni dah segala mcm namo yg ado..Ni yg terbabru popeye dari louisiana pulak..
tak tahu pulak den skrg ni popeye dah jual ayam grg sobab selama ni den sangka dio mkn bayam yo..huhuhu
kenney Rogers lak jual ayam panggang ala country konon....lobih kurang ala kampung la..mcm kat melako nih..bilo musim ramadhan jo berlambak yg buat ayam golek madu lah..ayam golek tergolek la..
den ghaso lagi sodap kot org kito buat..huhu
Agak-agaknya la kalaulah hidangan kampung kita (jeruk,maman atau ulam jering) dijual pada org putih laku tak?...
Itu baru amerika..blm negara jiran..kito kat sini sibuk dgn mee bandung,air bandung,,nasi grg pattaya segala mcm lah yg ado kaitan luar..tapi cubo kita poie siam tanya nasi goreng pattaya..ado tak?poie bandung tanya mee bandung..ado tak?huhuhu
Sobut yo sate kajang Hj Samuri..semuo kenal..dr utara ke selatan..dari timur ke barat ada juga namo sate kajang..padohal lembu,kambing,ayam tu bukan dari kajang pun..hehhehe
tapi sate kajang tetap belum keluar negara.!
Jika peniaga dari kentucky dan louisiana mampu menerbangkan ayam mereka ke serata dunia termasuk Malaysia.Mengapa org kito tak buleh?

Apakah masalah bahaso jadi punca makanan kito tak di terimo org putih?
kato lah kito nak hantar kuih muih kito ke eropah atau amerika...kito nak tulis dlm bahasa apo namo kuih kat bungkusan produk?
kalau lah kito guno bahaso ingeris...kalau ('cucur badak)nak tulis 'fried rhino'?(bdak berendam)'soaking hippo'..(tahi itik)'ducks shit'..(teling gajah atau kuih tiram)' elephants ear'..(lompat tikam)'jump and stab'
dah sah-sah kastam diorg garu kepala dan menyangka kita hantar barang larangan..
dah pasti menebal prasangka diorg konon bangsa asia yg beragama islam ini ganas dan pengotor...tu belum lagi 'batang buruk'..huhuhuhu

kalau semua namo kuih seindah'bathing princess'(puteri mandi) takpo lah jugak,,tapi mungkin kito dianggap pelucah...kalau diutara mahsyur dgn kuih cucur balaknya..bayangkan la jika pada kotak itu kita tulis' fried timber'..keturunan gergasi ke apa?mkn pokok..hahhaha
perkara ini di sokong oleh seorang peniga apam balik.. di bandar² yg membangun bahawa masalah bahasa adalah punca makanan kita sukar diterima oleh org putih..
ketika sepasang pelancong singgah digerai apam balik dan bertanya akan nama kuih tersebut...dengan sepoi-sepoi bahasa ingeris peniaga pun menjawab: " GO BACK Apam!"
Sambil berkata "sorry", pasangan tersebut segera blah dengan wajah yg ketakutan..huhuhu
ok lah..den nak blk grg (cekodok)'frogie'..wahahahaa

19 comments:

Semut Senyum said...

go back apam = apam balik.. ehehhehe,
Cik Semut suke makan kuih yang mak buat.. =)

Elie Lily said...

pulut panggang adalah kuih terhebat dari dulu smpai sekarang! :D

kak lang said...

ishhh, nape nak tukar nama plak, klu apam balik...jus tell them yg bnda tu apam balik, no need to translate la kan...ni la cra kita bawa budaya dan bhasa kita, ye x..hikhikhik

apek poyo said...

semut: air tangan ibu

elie: yeahhh..den pun suko

kak lang: konon nak bg faham..ekekek

Cari Rezeki said...

aku ngh lapaa niy..cte sal kuih plak 2..nyum3x!!...hehe

Bit Zamri said...

den nk tanyo sket yo.
post ni tulis sendiri or amik dari dlm paper?
wondering...hehe :)

MaMa AiNi said...

macam2 apek ni tau..ha2x...mama like entry ni !!

apek poyo said...

cari rezeki: alaaa...psl kuih je..bkn apo pun

bit: ni kredit dr sinar...heheh

mama : timo kasih

Daria said...

nnt jadi bizaar food lah kalau mat salleh dengar nama2 kuih tu dlm bahasa inggeris....

eRza farEeha said...

xpela apek..bia kite je y suka kueh kite..heee

apek poyo said...

daria : hahahha..betul..betul.

erza: ermm..kuih m'sia 'TERBAIK'

nairaariaa said...

ghasenye taik itik kot dlm omputeh dorng tak makan kot,buang ade la...huuu

apek poyo said...

naira : ermm..tgk bizzare food..semuo di tolan..
tapi durian punyo sodap dia kata tak sodap..huhuh

Siti Arfah said...

Hehe. Nice entri. Sy tertanya2 juga, mne la org2 kte ni dpt ilham nk letk nama2 kuih yg pelik2 tu. hehe

apek poyo said...

siti : huhuhu..org dulu-dulu..ikut dan je

C i k P i p i T e m b a m said...

hahaha . suka satay haji samuri ! nyum2 .

i dah follow u :)

Siti Arfah said...

Owh ea. hehe

Bit Zamri said...

tu la, td dak opis ada sebut2 pasal artikel ni lepas baca sinar..hak3.. :)

shida said...

hahaha
aah kan...
sepatutnya negara kita kene lah berani mempertaruhkan makanan kita ke luar negara..
tp 1st kene lah bagi nama2 mknn tu bombastik skit..baru ada daya tarikan..:)
nice entry