Aku menulis bukan kerna nama,, kerna sifat kasih, sayang sesama insan...yang menyatakan..kasih sayangmu...kita sama...semuanya sama...apa yang ada hanyalah kehidupan......

jojak hari-hari

06 July, 2011

Masih tiada kesedaran..

Assalamualaikum..:o)
Salam pagi...anda semuo pernah tau tak bahaya asap...
tak kiro lah asap apo pun..rokok ke..asap kereta ke..
asap bakar sampah ke....
ia buleh mendatangkan  penyakit,,melemaskan dan membawa kepada kematian..
kalau kata asap rokok tak bahaya..memang la...sebab org yg hisap tak lemas..

tapi yg duduk sebelah buleh pengsan tau..tambahan boleh dapat penyakit kenser lebih  teruk dr yg menghisap
tapi kono ingat pulak..yg hisap tu akan terima akibat dlm jangka masa yg akan datang..
bagi penghisap perempuan pulak bole mendatangkan implikasi terhadap sistem peranakan...
kandungan bagi yg sedang hamil..kanser mulut..dan mcm² lagi..
kalau kes kebakaran pula..ramai yg terperangkap lemas kerana asap dan menyebabkan mangsa pengsan..jadi mangsa tidak bole menyelamatkan diri dan hangus.
tak mengapo lah..yg berlaku ini mungkin saja dicari dan mungkin tanpa di duga ..
tapi satu perkara ini masih lagi di kalangan kita tiada kesedaran..
yang boleh menyebabkan kematian tanpa sedar..
telah di bentangkan di dada -dada akhbar..tapi masih lagi sambil lewa..
kematian anak dlm kereta..
mana sifat tanggungjawab memastikan anak² selamat..tak syg kah mereka..
Hari ini..akhbar memaparkan lagi kematian anak seorang guru (ABIM) di seremban..
akibat tinggal dlm kereta selama 6 jam...
hanya kerana untuk memastikan keselamatan anak di luar kereta ..keselamatan didalam kereta terlupa.
untuk pengetahuan semuo..asap kereta boleh membunuh secara senyap..
jika kita duduk di dalam kereta dengan injin yg hidup dan tanpa membuka tingkap,,,maka kita mengalami nasib yg sama..
dan duduk dlm kereta tanpa injin yg hidup serta tingkap yg tutup juga bole membawa kematian.
yang pentingnya adalah sikap kita sendiri..
jangan terlalu lalai..sayangi lah anak kita..

14 comments:

ibuintan said...

musti nyosal tak sudah tu... sebab kecuaian sendiri

aisyah ahmad said...

geram betul dengan perokok.hisap rokok pergi lah jauh2..ni nak hisap depan orang.nak tunjuk macho.tak tahan asap wooooo...

RerameUngu said...

tu la..sedih btul ngan brita tu..mcm mana la boleh terlalu lalai dan cuai sngt..

Elie Lily said...

lemas dgn asap rokok! T_T

apek poyo said...

ibuintan: mau tak nyosal..anak sendiri tu..walaupun ado anak 8

aisyah: nasib den tak merokok

rerama: dah tak kisah psl anak ramai kot..ermm

elie: tau takpo..nasib den tak merokok..takdo la org menyumpah

syiela said...

x suka asap rokok..kesian budak tu... kenapa la parents dia cuai sgt

apek poyo said...

syeila: benda dah nak jadi..apo pun periksa dulu sblm kunci pintu

MaMa AiNi said...

salam apek...lama tak dengar cerita..he2x...betul tu apek, mama setuju org2 kita semakin tidak pandai menghargai !!!.. yg merokok tak sayangkan diri sendiri, yg lalai menjaga ank hingga menyebabkan kematian,tak menghargai anugerah yg Allah berikan..

apek poyo said...

mama: ontah la..buat senang buang pun sonang...

Liyana Zahim said...

Tkut gak jd cmni.. Sy ni kategori plupe gak... Mujo tadek ank lg.. Hahahah~

stellaizz said...

liyana: hahahha..mkn byk kepala ikan ni..ekekek

sabella mohamad said...

hak'oh betol sgt la tu

Daria said...

asap rokok merbahaya...tapi kalau tgk lelaki isap rokok, nampak macho....i like....erm....utamakan kesihatan....

Terbelog said...

x blh benti isap okok . adui