Aku menulis bukan kerna nama,, kerna sifat kasih, sayang sesama insan...yang menyatakan..kasih sayangmu...kita sama...semuanya sama...apa yang ada hanyalah kehidupan......

jojak hari-hari

27 July, 2011

syahdu di hati

Assalamualaikumm :0)
Perlahan- lahan menaip.macam ayam patuk jagung...sbb sakkit kepalo...
kunun nak cr idea lah tu..sah poyo..hahahah
dah nak seminggu pulak tak hilang lagi sakit kepalo nih,,,
durian pun dah nak hbs musim..huhuhu..ubat dah 2 papan den tolan..
domam nak pose ke?..elok jugak tu..takdo la den kono ganti mcm tahun lopeh..
hehehehe..kantoi sehari..
bilo time mcm ni..segalo benda nak buat jadi lomah..termasuk la nak boli lauk..
nampak gayo eh kodai mkn la untung..
cerito pasal kodai mkn..ado perkara terjadi........
al- kisah satu mlm tadi..den singgah la kodai mkn nih..kek melako ni susah nak cr kedai tempatan..
semuo kodai ala-ala tomyam..(kedai siam)..ni lah masalah eh org kito..
kalau tgh seluruh negeri pun samo..tak tom yam..mamak..hahhaha..nasib laa
nak tak nak..oder je lah...
dlm masa menunggu tu..den menung ke luar kedai..nampak sebuah motorsikal roda 3..
OKU..mak aih..mcm org mabuk parking..risau pulak den kalau terbabas ke meja den nanti..
masuk papper lagi..
dalam fikiran den..dio ni mcm den jugak la..tak mampu nak masak..wa'ima maggi sekali pun..huhuhu
sekali dian turun dari motor dah mcm robot .bergoyang-goyang..kalah robot ASIMO(jepun)..
tak pun mcm mentadak mentadu..
realiti ok..kesian den tgk..segala gerak geri dio mcm robot..yg den heran mcm mano dio buleh bawa motor..
EX5 tu..tapi lengkap..ado bunyi siren polis..ado bunyi alarm..speaker bosa ..cam mesjid dulu-dulu..
lampu emergency berkelip-kelip keliling motor...
Keselamatan kot..
dalam hati den ckp .."rajin.....dah mlm baru hbs kojo"..
dio bw turun beg sandang..den ingat dlm tu laptop ke..buku ke....
rupa nya segalo andaian  den pado dio salah..salah semata-mata...
dengan berjalan ala-ala robot..kepala terlentok-lentok..dia singgah dari satu meja ke satu meja..
nampak susah sgt dio berjalan..
memandankan pengunjung tak ramai.. copek la dio sampai ke meja den..
..rupo nya dio jual tisu..
ya ALLAH..punya sodih hati den..dari tadi den perhati gelagat dio..den hulur la sumbangan sikit..
walau tak byk..den ikhlas....den tak tau la dio cacat sobab apo..atau dr kocik dah mmg camtu..
tapi mmg tersentuh hati..walaupun mcm tu ..dio berusaha cr rezeki dan bukan meminta-minta..
tak tau lah waktu lain....tetapi mlm tu btl -btl den sodih sampai terbawak-bawak ke hari nih..
apo lah nasib dio kalau dah tak mammpu berjalan...
lopeh tu start motor dgn segalo bunyi siren keluar..ekekkekke
zasssss...lagi sekali den tersentak  bilo dio nak kuar simpang..
gilo botul...bayangkan la dio keluar simpang mcm joran kena ikan toman..menjujut
kebetulan ada motor lalu pulak tu..hadoii laaa...sampai bilo la dio selamat bw motor tu...
sedangkan org yg btl ni pun bole eksiden..ini kan dio...
apo pun semoga dio dilindungi dan dirahmati ALLAH...

p.s/: syahdu lagi nih

11 comments:

MaMa AiNi said...

mcm cara utk mencari rezeki..hu2x..kita jauh lbh bernasib baik drnya..ya semuga dia di lindungi olh Allah..

Ila said...

semoga mereka2 ni sentiasa dilindungik

apek poyo said...

mama: yo mama..tapi kito yg sihat ni tak tau jln mcm mano nak cr rezeki halal..

ila : aminn..sebak jap!!hehhe

hensem boy said...

sodih plak den membaco entry kau ni wogih..

iyolah hidup di dunio ni ada yg senang dan ado yg susoh.. masing2 diuji oleh Allah swt.

mugo kito yg lebih skit ni sentiaso ingat pada yg kurang tu. - mankete

apek poyo said...

hensem boy: den bukan apo..takleh la tgk org mcm tu..den cepat kesian.

Green Apple said...

moto ado lampu kolip-kolip.. macam beca kek Melako lak... tapi memang den kesian, tersontap jap baco apo yg apek tulih ni... dio cari joki tuk idup... mudah2an Allah lindungi dio...

shida'R said...

at first baca rasa mc shida ni org neghori..eh betul ke hehe..

doakn jela moga org oku tu sntiasa dlindungi..kan

peace,

apek poyo said...

Green : agak eh org kek melako ni mmg suko lampu kolip-kolip kot..

shida'R : huhuhuu..maaf la

kak lang said...

mudah-mudahan rezeki orang yg macam tuh sentiasa dimurahkan Allah, amin...

apek poyo said...

kak lang : hendaknya..aminnnn

Green Apple said...

Oghang Melako memang suko lampu kolip2... tu yang pelancong ghamai datang... nak tengok lampu kolip2 kek beca dongan lagu industan lak tu... (org Melaka jgn marah ye.... hehe)