Aku menulis bukan kerna nama,, kerna sifat kasih, sayang sesama insan...yang menyatakan..kasih sayangmu...kita sama...semuanya sama...apa yang ada hanyalah kehidupan......

jojak hari-hari

13 December, 2010

2 hari yang sodih...

dah dua hari ni...sodih yo ...
bkn kehilangan sesapo..bkn kono tinggal kekasih..bkn mati bini..
tapi sobab baca surat khabar...kalau kek opis nih..ado 5 jenis surat khabar..
bertambah lg sodih eh..
apo tak eh...selak²..balik- balik cito bunuh, x c den..tu jolah..
tapi paling sodih 2 hari ni..cirito buang bayi..apo lah salah bayi ni...
13 Disember: Seorang tukang sapu yang ingin mengambil beg plastik hitam dalam tong sampah yang ditempatkan di sebuah stesen minyak di Batu 2, Jalan Klang Lama, Kuala Lumpur, terkejut sebaik mendapati plastik itu mengandungi mayat bayi perempuan cukup sifat.
hari ni pula 14 Dis : lagi seorang bayi di jumpai di johor.

tu belum bln yg sebelum nih...
17 November: Seorang lelaki yang menjala ikan di sungai berhampiran flat PKNS AU3, Keramat, Kuala Lumpur menemui mayat bayi lelaki di tebing sungai dengan tangan kanannya tersangkut pada sebatang kayu. 
15 November: Menyayat hati apabila seorang bayi lelaki yang baru dilahirkan ditinggalkan dalam kotak minuman di sebuah pangsapuri di Jalan Sungai Pinang, Georgetown, Pulau Pinang. 
6 November: Seorang wanita yang mengharung banjir untuk ke tempat kerjanya di Jalan Putra, Alor Setar, Kedah tergamam apabila terjumpa bungkusan plastik berisi mayat bayi yang masih bertali pusat dan uri. 

Dalam masa 2 bln ni je ada 5 pembuangan bayi...
lebih pada haiwan..

haiwan pun masih syg anak.,,,lagi pulak..ramai anak eh.
Apo lah salah baby nih..? baru nak tgk dunio..tp kembali semula pada pencipta..
diorg nih takdo perasaan ko...
tengok lah betapa comel eh kalau baby nih masih hidup..tak bole kah diorg senyumm...
paling tidak pun...jgn lah buang baby ni tempat yg teruk..letak lah tempat yg baik²..
sekurangnya kalau dia hidup dan membesar..mereka akan doakan ibu mereka kerna tidak buang merata tempat dan mengampun kan dosa ibu mereka..
kepada gadis² yg diluar sana...fikir lah sebelum buat..
jgn sia-siakan harta yg tuhan bagi..
keseronokan hanya sementara,,,dunia hanya sementara..
tiada yg indah selain harta yg berharga(anak)..

11 comments:

kak long said...

hampeh nyo manusio...!

ado otak tapi x do akal...!

Zoulhusni:My Emancipation said...

kite memandang mende yang berat sebagai terlalu ringan....

apek poyo said...

skrg buang umpama cawan air yg kosong..beli kat kedai tepi jln...

ibuintan said...

tu lah jadinya kalau ikut nafsu, lupo doso, lupo nerako

buang anak macam buang sampah

nadzirah aqilah said...

huhuhu.. yg kat johor tu sya sempat jumpa sebab berdekatan dengan rumah..
kalau sya jumpa sape yg buang.. confirm sya bungkus dlm plastik campak kat sungai!

Gadis Kampung said...

jahat la diorang nie...tak berperikemanusia...yg nak anak macam i nie macam2 berubat sana sini...abis duit pasal nak anak je...yg diorang nie dah dapat buang je sesuka hati..arggggggghhhhh geram betul...

honeyvsbee said...

alaaa kesian nya...

iZS said...

jht gilo itu2 manusia. aish.

farah da butterfly said...

manusia di akhir zaman.. mcm2 terdedah ngan unsur2 leh terjebak ke situ.. kalau xdpat pnddikan agama yg sempurna boleh terjebak ugak.. iman lemah.. faktor kwn2 pon sama ugak.. saja farah bgi pndangan dlm hal terjadinya mcm nie..

chokeLy said...

salah satu tanda besar akhir zaman.
manusia makin lupa pada Allah.
nape kite sering salah kan orang lain dalam hal ni. ada x kite tegur bile mereke buat benda x baek dpn mata kite sndri? or kite just tolong tgk je ?

apek poyo said...

sama² lah kito plak menjaga kelaurga dan diri kito sendiri..